Niemand weet beter hoe het eraan toegaat in een vliegtuig dan stewards, stewardessen en ander luchtvaartpersoneel.
Business Insider ondervroeg meer dan 80 mensen die in de luchtvaartsector werken, denk aan stewards, stewardessen, grondpersoneel, ticketverkopers en douanemedewerkers op vliegvelden. Ook doorzochten we sites zoals Reddit en Quora voor aanvullende informatie.
Of je nu betere service wil of voorkomen dat je uit het vliegtuig wordt gezet, onderstaande inside informatie gaat goed van pas komen bij je volgende vlucht:
Het is fysiek onmogelijk een vliegtuigdeur open te krijgen tijdens de vlucht, maar als je het probeert kun je wel uit het toestel worden gezet
Stewardess Annette Long (13 jaar ervaring) vertelt aan Business Insider dat het proberen te openen van een tijdens de vlucht onmogelijk is, maar dat het je wel flink in de problemen kan brengen.
Zoals onlangs al duidelijk werd, worden passagiers die het toch proberen meestal in bedwang gehouden tijdens de rest van de vlucht en in de handboeien geslagen. In sommige gevallen maakt de piloot zelfs een noodlanding om de boosdoener uit het toestel te zetten.
"Ik neem die beslissingen niet", zegt Long. "Ik geeft informatie over wat er gebeurt door aan de cockpit en de hoofdsteward(ess) en zij nemen het besluit om al dan niet te landen en iemand van boord te zetten."
"De meeste piloten zeggen tegen ons 'Als jij een probleem met iemand hebt, heeft diegene een probleem met mij' en ze steunen ons voor honderd procent", zegt Long.
Vliegtuigen zijn lang niet zo schoon als ze lijken
Zoals Business Insider eerder al berichtte hebben microbiologen ontdekt dat de uitschuifbare tafeltjes de vieste onderdelen zijn van een vliegtuig.
Een steward schreef op Reddit dat veel mensen hun baby verschonen op de tafeltjes. En die worden tussen de vluchten door niet altijd even goed schoongemaakt.
En "onthoud ook dat de schoonmaakdoek die ze gebruiken bij rij één ook bij rij 35 nog wordt gebruikt", zegt Long. De steward die op Reddit schreef, zei ook dat er regelmatig andere poep- en piesincidenten gebeuren tijdens vluchten die andere passagiers niet zien, zoals ongelukjes in de eigen stoel of op de WC. "Dat je het weet als je met blote voeten of op alleen sokken naar de WC gaat, het is niet alleen water op de grond", zegt Long.
"Het is gewoon niet de schoonste omgeving", vat ze samen.
Je kan wél e-sigaretten meenemen, maar met een Samsung Galaxy Note 7 aan boord stijgt het toestel niet op.
Een aantal dingen die kunnen ontploffen is de laatste jaren verboden, maar niet helemaal.
Afgelopen maart liep een vlucht van Delta Air Lines vertraging op in Atlanta, omdat een passagier een e-sigaret opstak.
Hoewel is aangetoond dat de lithium-ion batterijen in e-sigaretten kunnen ontploffen als ze beschadigd zijn, zijn elektrische sigaretten toegestaan aan boord. Zolang ze maar niet worden gebruikt.
Je exploderende Galaxy Note 7 is een ander verhaal. Deze smartphone is verboden op alle vluchten van en naar de VS.
Je moet echt geen water gebruiken
In antwoord op de vraag op Quora "Wat is het gekste dat je als steward of stewardess hebt gezien tijdens je werk?" zei voormalig stewardess Heather Wilde dat ze mensen soep zagen maken met water van het vliegtuig. "Mensen, de waterleidingen worden nooit schoon gemaakt."
"Stewards en stewardessen zullen nooit warm water drinken, nooit koffie en nooit thee", zei een andere steward eerder al eens tegen Business Insider.
De Amerikaanse milieudienst EPA rapporteerde dat een van de acht vliegtuigen niet voldoet aan de veiligheidsstandaarden voor water en dat 15 procent van de watersystemen aan boord van vliegtuigen potentieel gevaarlijke bacteriën bevat.
Steward(essen) worden niet betaald tot het vliegtuig opstijgt
Steward(essen) vertellen tegen Business Insider dat ze alleen betaald worden voor de vlieguren, maar naast hun basissalaris niet voor het aan boord gaan en weer uitstappen. "Dus in theorie zou je dienst met alles erop en eraan wel 12 uur kunnen duren, terwijl je maar voor 6 uur betaald wordt", legt een stewardess uit.
Dat betekent dat de baan niet altijd even lucratief is.
"Het startsalaris is miserabel", zegt Madeleine Doyle die 20 jaar ervaring heeft als stewardess. "De nieuwe generatie die nu begint is platzak en leeft met 24 mensen in één appartement."
Om vertragingen te voorkomen kun je beter vroeg vliegen
Voormalig douane-medewerker Travis O'Neal schrift op Quora: "Als vuistregel kun je stellen dat hoe later het is op de dag, hoe groter de kans is op vertraging."
Steward(essen) vragen je niet zomaar om het luikje van je vliegtuigraam omhoog te doen
"In mijn opleiding heb ik geleerd dat de nooduitgangen vrij moeten zijn en dat ik in staat moet zijn de omstandigheden buiten te zien voordat ik de deuren open. Als er brand, diep water of stenen bij een nooduitgang zijn, dan is het niet veilig daar doorheen te gaan. Een stewardess moet dat snel kunnen vaststellen", legt Long uit.
Als laatste inchecken heeft ook een voordeel
Luchthavenmedewerker Thomas Lo Sciuto schrijft op Quora dat je de grootste kans hebt je bagage bij aankomst als eerste van de lopende band te kunnen halen als je als laatste incheckt.
Hij schrijft:
"Koffers worden altijd van voren naar achteren ingeladen op de bagagewagentjes, omdat er meer gewicht in de voorste karretjes moet zijn voor de stabiliteit. Als je van achter aan gaat inladen dan kan je niet garanderen dat het eerste karretje helemaal vol komt.
"Dus als je als laatste incheckt, komen je koffers in het laatste bagagewagentje terecht en gaan ze als laatste aan boord, maar ook weer als eerste van boord."
Je mag echt je eigen drank niet meenemen
"Sommige mensen gaan naar de lokale slijter om kleine flesjes drank te kopen voor aan boord", zegt Long. "Maar we zullen dat altijd ontdekken."
"We moeten weten hoeveel je drinkt om te voorkomen dat we teveel geven, omdat alcohol harder aankomt op hoogte en tijdens lange vluchten."
Het kan je tienduizenden euro's kosten als je zonder reden de noodglijbaan gebruikt
In 2014 gebruikte een passagier van China Eastern Airlines een noodglijbaan omdat "hij sneller het vliegtuig uit wilde" nadat het toestel was geland in Phoenix. Door het incident liep de vervolgvlucht twee uur vertraging op en dat leverde zo'n 13.600 euro schade op.
Afgelopen april haalde een steward van United Airlines dezelfde stunt uit en het kostte tussen de 5.000 en 10.000 euro om alleen al de glijbaan weer in te pakken.
Je moet misschien naast een dode zitten tijdens je vlucht
Long zegt dat er nooit iemand officieel 'sterft' tijdens een vlucht. "We verklaren niemand dood", legt ze uit, dat gebeurt pas als het toestel is geland. Maar dat betekent niet dat er geen verdere actie wordt ondernomen als er medisch niks meer valt te doen.
Long vertelt dat ze gelukkig nooit in zo'n situatie heeft meegemaakt, maar dat ze een passagier die tijdens de vlucht overlijdt waarschijnlijk in de stoel laten zitten. "Ik zal er denk ik een laken overheen doen, zodat er niet zo naar gekeken wordt. Je wil waardigheid en respect hebben voor iemand die is gestorven. Je wil niet dat diegene aangestaard wordt, dat zou heel verdrietig zijn", zegt ze.
Er is geen standaardregel voor wat te doen met een overleden iemand aan boord, maar volgens Quartz adviseert de International Air Transport Association de bemanning om de overleden passagier te verplaatsen naar een stoel met zo min mogelijk andere mensen in de buurt. Als dat niet kan, dan kan de overledene naar het vliegtuigkeukentje verplaatst worden of naar de Business Class waar meestal meer ruimte is. Als het toestel helemaal vol zit, dan blijft de overledene waarschijnlijk gewoon in zijn eigen stoel zitten.
Er zijn op sommige vluchten kledingeisen
Of je nu Business Class vliegt of Economy Class, sommige maatschappijen hanteren wat basale kledingvoorschriften. Bijvoorbeeld schoenen, die moet je dragen.
The New York Times bericht ook dat United Airlines niet echt vriendelijk is voor mensen die "niet gepast gekleed" zijn, terwijl American Airlines geen passagiers toelaat die "op zo'n manier gekleed zijn dat ze andere passagiers in verlegenheid brengen."
En als je stiekem hoopt een upgrade te krijgen naar Business Class, dan is het een goed idee om er een beetje verzorgd uit te zien. Een stewardess met drie jaar ervaring:
"Ik vind het geweldig dat we niet meer in pak en met hoge hakken hoeven te vliegen. Je mag je gewoon lekker comfortabel aankleden, maar je kunt je ook comfortabel én stijlvol kleden. Bekijk de voorschriften van de luchtvaartmaatschappij goed - er zijn soms nog kledingvoorschriften voor de Business Class. Wie weet krijg je die gratis update naar de Business Class, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je niet in je pyjama aan boord gaat."
Sommige maatschappijen gebruiken tasers tegen lastige passagiers
Onlangs heeft Korean Air de regels voor het inzetten van tasers aan boord versoepeld, berichtte CNN.
"We hebben besloten om de voorwaarden en de procedure voor de inzet van Taser Guns (stroomstootwapens) te verbeteren om sneller en efficiënter op te kunnen treden tegen geweld en ander storend gedrag aan boord", liet Korean Air in een verklaring weten aan Reuters.
Die beleidsverandering kwam een week nadat Korean Air kritiek kreeg voor de behandeling van een lastige passagier aan boord op een vlucht van Hanoi naar Seoul.
Oud-popster Richard Marx schoot de bemanning te hulp om een agressieve passagier in toom te houden. Op Twitter bekritiseerde Marx vervolgens dat de crew "slecht voorbereid was op dergelijke situaties." Zijn vrouw Daisy Fuentes (een voormalige MTV VJ) zei op Instagram dat de stewards en stewardessen van Korean Air niet wisten hoe ze de tasers en touwen aan boord moesten gebruiken.
De service achterin is beter
Stewardess Annie Kingston schrijft op Oyster:
"Terwijl de meeste passagiers een stoel voor in het vliegtuig uitkiezen om eerder uit te kunnen stappen en een grotere kans te hebben op de lekkerste keuzemaaltijd, weten stewards en stewardessen dat je achterin meer aandacht krijgt.
"De verklaring is simpel: we vermijden zoveel mogelijk in te gaan op de speciale wensen van mensen vooraan in het toestel, omdat de kans groot is dat iedereen waar we langskomen dat dan ook wil. Dat kan problemen opleveren omdat vliegtuigen meestal niet genoeg extra wodka, kussens, oordopjes of tandenborstels bij zich hebben. Of omdat er op korte vluchten gewoon te weinig tijd is om af te wijken van het strakke schema."
"Maar het is bij passagiers achterin veel makkelijk om dat tweede mini-flesje wijn nog even te geven."